Aktivitetslogg

Felttest på Siljustøl

10. september2024


Videoen viser litt av opptakene i felt, deretter en rekke fremføringer inne i Sæveruds stue. 

MERK: vi jobber fremdeles på prototypestadiet, og dette er lyder som studentene skaper og fremfører live. I videoen er alt bearbeidet i lydgartneriene, med svært kort tid til forberedelser.


Harald Sæverud og hans komponistværelse. Sæverud var en som likte å leke, og han lot seg inspirere av uteområdene på Siljustøl når han komponerte.

– Vi tror og håper Sæverud ville likt lydgartneriene, til tross for at han en gang uttalte til VG: «Den elektroniske musikk kan være underholdning for roboter».  


>>> Jostein Stalheim sampler enkeltlyder fra lydgartneriene, slik at musikkstudentene kan jobbe videre med disse i sine komposisjoner.


Takk til KODE-Bergen, med ønske om fortsatt samarbeid ... 

Vi tok med oss 8 lydgartnerier til Siljustøl, for å lage konkret musikk –  "konkret" fordi vi jobber med lyder i form av opptak (lydsampling), og med det lydene og musikken som noe håndfast. De fysiske aspektene ved lydgartneriene er viktige, både utformingen av instrumentkassene, den fysiske plasseringen av kontrollere og hvordan disse brukes ved manipulering av lydene i sanntid.

Konkret musikk har et annet utgangspunkt enn elektronisk musikk. der sistnevnte har elektronisk genererte lyder som utgangspunkt. I dag er ikke skillet like aktuelt, men alle lydene som skapes med lydgartneriene stammer fra fysiske vibrasjoner. Deretter manipuleres lydene digitalt, ved hjelp av en liten datamaskin (inne i lydgartneriet).

Prototyper etter montering

9. september2024

Videoer fra montering

9. september2024

Montering

9. september2024

Ulike utfordringer ved monteringen, men det hele gikk nesten overraskende bra. Ikke minst takket være ivrige og dyktige studenter :)
Spesielt gøy var det når alt virket ved testen sammen med musikkstudentene. Som ved test av tidligere prototyper finner studenten raskt ut av det, og kule lydbilder oppstår. Dermed er vi klare for skikkelig felttest i morgen, på Siljustøl - komponisten Harald Sæverud sitt hjem.

3mm finer viser seg å være et velegnet materiale, solid nok samtidig som det tillater bøyde hjørner med ganske liten radius. Apropos "radius": her gikk noen på en smell, ved å måle rett diameter på akslingene til rotasjonsenkoderne, men sette denne inn som radius i Inkscape.

Laserkutting

28. august 2024

Designene laget med Makercase, og deretter tilpasset med Inkscape (hull, gravering, mm). Dette fungerte svært bra, selv om vi fiklet en del med å få kuttet lange deler til designene med avrundede hjørner.  Vi sitter igjen med flere, dels svært ulike design, som det blir spennende å følge ut i bruk i felt.

Videre prototyping

27. august 2024

Før vi beveger oss til laserkuttingen lagde studentene enkle modeller i skala 1:1. På denne måten avdekkes flere mulige tidlig i designprosessen, og vi reduserer feil som vil koste mer og ta tid senere i prosessen.

Det er lite som skal til for å lage nyttige prototyper i denne fasen. Billige materialer kuttet med tapetkniv, og i de fleste tilfellene kun tapet sammen. Det er tilstrekkelig til å få et inntrykk av størrelsesforhold og innbyrdes avstander, samt hvor det er hensiktsmessig å plassere hjul, knotter og LED-lys.

Hva er målet?
Identifiser det ønskede resultatet av designprosessen. Dette skjer her i samtale med musikkstudentene.

Hvem er målgruppen?
Vi må forstå behovene og preferansene til de som vil bruke det vi designer. Her er det elever vi må forsøke å ha i tankene, og at lydgartneriene skal kunne brukes i en skolesituasjon.

Hvilke begrensninger er det?
Vurder begrensninger som tid, budsjett og ressurser. Vi har lite tid, og det vil være en rekke tekniske betingelser, som lengde på ledninger, antall knotter og brytere etc. 

Brainstorming og skissering
Visuelle representasjoner av ideer som kan hjelpe til med å visualisere og utforske ulike alternativer.

Konkretisering
Utvikle og raffinere ideer til konkrete konsepter som kan testes og evalueres. Sammen med musikkstudentene håper jeg dere kommer frem til en fysisk boks, limt sammen av trefiberplater, som lar dere prøve ut, fysisk kjenne på, dimensjonene og dermed kunne vurdere brukbarhet fra dette perspektivet.


Forbereder prototyping

23. august 2024

Knotter, hjul og braketter 3D-printes i forkant av at studentene møtes i neste uke. 

Tanken er at studentene lager noen raske mockups med billige materialer, slik at de kan få en ide om hvilke dimensjoner som kan egne seg for innkassingen. Dimensjonene henger sammen med lengder på ledninger til elektronikken, og dermed hvor en kan plassere de ulike fysiske kontrollhjulene mm

Til disse kjappe prototypene valgte vi det rimeligste materialet vi kunne finne: tynne trefiberplater med samme tykkelse som den fineren vi skal bruke på laserkutteren. Trefiberplatene viste seg å være i overkant skjøre, men fungerer straks de er limt sammen til en kasse.

Alle hjulene og bryterne behøver ikke monteres på denne prototypen. Vi kan tegne på noen av posisjonene, slik at vi får en ide om hvordan hendene må plasseres ved et gitt design, samt hvor på enheten en kan plassere objeketer som kan brukes til å skape lyder.

Første gjennomgang med studenter
og forsøk med laserkutting

21. august 2024

Mange ting på en dag: først introduksjon til studentene i kunst og håndverk. De fikk se deler av denne presentasjonen, før de gikk i gang med å lære programvare for å designe innkassinger. Musikkstudentene fikk samme introduksjon, men mer vinklet mot det auditive.

Neste skritt var kursing i bruk av selve laserkutteren, inkludert flyten fra Makercase, via Inkscape til kutteren. Det ble også noen runder med prøving og litt feiling, før vi kom frem til riktig "kerf", dvs bredden på materialet som fjernes av laseren .

Kerf påvirker dimensjonene på det ferdige produktet. For eksempel, hvis du kutter ut en del fra et materiale, vil kerf gjøre delen litt mindre enn den planlagte størrelsen, fordi en liten mengde materiale blir fjernet langs kanten av kuttet.

Til slutt en test av elektronikken, der alt ble drevet av en portable batterihøyttaler med USB-utgang.

Helt, helt til slutt kom 3D-printing av mellomstykker for montering av enkoderene. Dette er noe vi åpenbart må komme rundt, men  samtidig en løsning som fungerer i denne omgang.

Loddemaler for prototyping

6. august 2024

Første prototypeworkshop nærmer seg og et antall utgaver av elektronikken må produseres på forhånd. I denne omgang skjer dette ved manuell lodding, og da kommer maler som holder komponentene på plass godt med.

Studentene som bygger prototyper vil få utlevert elektronikk noenlunde slik som på bildet nedenfor (fra 24. juni). Studentenes oppgave blir dermed å komme frem til ulike former for innkassing, og bestemme plassering av de enkelte komponentene for styring av lydgartneriet.

Første prototype med kretskort

24. juni 2024

Ved selvbygg er tanken at brukerne skal kunne montere de enkelte komponentene slik de selv finner best. Enkodere er her koblet til enkle kretskort som så kan festes der det passer. Koblinger blir gjort med standard plugger. Slik kan brukeren sette sammen sitt lydgartneri uten å måtte lodde.

Videre arbeid blir å optimalisere dette designet, blant annet gjennom en serie workshops der reelle brukere bygegr sine enheter.

LED-strip for loopvisualisering

20. juni 2024

Opprinnelig forstilte vi oss en modell der en kun bruker hørselen for å vurdere loopenes lengde mm. Straks hjulene for å styre inn- og utpunkt kom på plass erfarte vi imidlertid at det er vanskelig å holde oversikt over de ulike loopene, ikke minst der som disse reverseres og/eller hastigheten endres. Løsningen er i første omgang en LED-list som til enhver tid visualisererer loopens lengde og retning.