Aktivitetslogg
Eksperimentering med LED-matriser
29. november 2024
Me har innsett at det er nødvendig å ha meir oversikt over kva som skjer på dei ulike spora, samt å gje tilbakemelding om verdien av dei parametra ein kan stille på. For å oppnå det eksperimenterer me no med LED-matriser. Desse har du truleg sett på bussar, tog og forskjellige elektroniske apparat.
Dei kan f.eks brukast til å vise ulike verdiar:
Dei kan også vise fine animasjonar:
Ein anna fin bruk er å kommunisere tekst og tal:
For raskare prototyping og eksperimentering har me implementert ei "virtuell" LED-matrise i PC-versjonen av Sonic Greenhouse. Slik ser den ut:
Dette vil vere 100% kompatibelt med koden som køyrer ei fysisk LED-matrise, men me slepp å laste programmet opp til Daisy Seed'en ved kvar endring og feilsøking blir svært mykje enklare. Det vil også gjere det enklare å avgjere kor stor matrise som trengs og korleis den skal brukast.
Endringar i funksjonalitet for avspeling i neste revisjon
21. november 2024
Etter fleire testrundar er det ei tilbakemelding som i stor grad har gått igjen: Dei seperate lydspora bør gå synkront og i takt. I utgangspunktet var det eit poeng at dei ikkje skulle gå i takt, for å få eit meir variert og uforutsigbart lydbilete, men me har gjort nokre observasjonar som bør takast med vidare:
Nokre brukarar blir forvirra når lydane ikkje inntreff på samme tidspunkt (relativt til andre spor) på opptaket som det gjorde då dei spelte inn.
Nokre brukarar prøver å lage ein taktfast rytme og føler dei mislukkast med å treffe takten. I verkelegheita treff ikkje lydane takten sidan lydspora blir avspelt uavhengig av kvarandre.
Sjølv om desse er gyldige innvendingar ynskjer me framleis at det skal vere mogleg og lettvint å få lydane på dei ulike spora til å gå i "utakt". På bakgrunn av det har me utforma eit forslag til korleis dette kan fungere.
Ein lyd blir spelt inn på første sporet. Me antar at dette er i 4/4 takt og deler opp i 4 like deler:
Så blir neste spor spelt inn, men dette er kortare enn det første sporet. For å få begge spora til å spelast i takt legg me til litt stillheit på slutten slik at lyden passer med den første 1/4 av den første lyden.
På denne måten vil begge lydane no vere i takt når dei blir spelt av. I løpet av ei løkke på første sporet blir det andre sporet spelt av 2 gonger.
Kva så hvis lyden på neste spor er lengre enn den første lyden? Isåfall legg me til x antal lengdar tilsvarande 1/4 av det første sporet.
Spor 3 vil no spele av delvis i utakt med spor 1 og 2, men vil møtast igjen kvar 4. løkke.
Hvis brukaren no regulerer inn/utpunkta med hjula på sidene, vil lyden på det aktive sporet ikkje lenger vere i takt med dei andre spora. Det samme skjer hvis ein stiller avspelingsfarten ("Speed").
For å ha ein enkel måte å komme inn igjen i takten er det lagt til to piltastar ved sida av hjula. Desse flytter inn/utpunkta 1/4 avstand fram og tilbake.
Det er også eit lys midt mellom piltastane som indikerer om lyden er i takt eller ikkje.
Med dette oppnår me:
Lydane er i utgangspunktet i takt etter at brukaren har spelt dei inn og blir spelt av som forventa i forhold til dei andre spora.
Det er enkelt å komme ut av takten for å lage flytande og stemningsfulle lydbilder.
Det er enkelt å komme inn igjen i takt ved å bruke piltastane ved hjula.
Det er mogleg og enkelt å lage polymetriske taktar.
Piltastane kan også brukast til å hoppe fort fram- og bakover i lyden.
Presentasjon for masterstudenter
16. november 2024
Vi presenterte tre versjon av instrumentet (Johannes sin siste utgave og to utgaver bygget av studenter) for musikkstudenter, som tar master i kunstfag. Her er det flere tråder som samles, i og med at studentene også arbeider med lydsampling i sammenheng med bærekraftsmål. Det er dermed en direkte kobling til det tidligere prosjektet Sampling av lyd og bærekraft, som initierte ideer til instrumentene som nå utvikles gjennom Sonic Greenhouse.
Nedenfor ser vi forskjellige forsøk, dels med å skape vibrasjoner i materialer, dels gjennom trykkforandringer i luft:
Prototype per oktober 2024
17. oktober 2024
Etter at studentane laga sine eksemplar tidleg i haust var det ynskjeleg for oss i prosjektet å ha kvar sitt eksemplar. Deltakarane i prosjektet gjer dette på ulike måtar, underteikna (Johannes) har prøvd å få til ein modell som er demonterbar slik at den enkelt kan oppgraderast eller gjerast forandringar på. For det føremålet er modellen skrudd saman istadenfor å bruke lim eller pressmontering.
Denne modellen har fleire nevneverdige oppgraderingar og forbetringar som me har gjort sidan studentane bygde sine eksemplar:
Forbetra hjul på sidene for justering av inn- og utpunkt
Nullstille inn- og utpunkt ved å trykke inn hjula
Moglegheit for å slette og nullstille eit spor ved å trykke og halde inne begge hjula
Fleire bilder av byggeprosessen:
Ferdig modell av nytt kontrollpanel
17. oktober 2024
I motsetning til studentene sine utgaver var et ønske til våre prototyper at de skulle kunne åpnes for å gjøre endringer og oppdatere programvaren. Typiske laserkutta kasser som utformes f.eks på Makercase limes eller pressmonteres og er derfor vanskelige å åpne i ettertid.
Det er fremdeles mange fordeler ved å laserkutte kontrollpanelet, så løsningen ble å feste de laserkutta veggplatene med hjørnebeslag som er 3d-printet (vist i rødt i bildet). Disse skal til slutt skrus sammen med gjengeinnsatser slik at de kan monteres og demonteres uendelig mange ganger.
Tanken er at det skal vere enda en kasse bak kontrollpanelet der mikrofonene og gjenstandene for å lage lyder er montert. Denne kan gjerne være utformet på Makercase e.l.
Oppdatering 24. oktober 2024:
Har også lagt til selve "kassa" som lydgjenstandene og mikrofonene skal festes på. Istedet for en lukket kasse består denne av et bunn- og topplokk, og henger sammen med fire påler i hjørnene (bare en av pålene vises i bildet). Den er også demonterbar slik at man kan bytte ut topplokket til f.eks et med et annet sett av gjenstander på.
Minuset med dette er at det blir noen flere deler som må 3d-printes. Forhåpentligvis kan disse på sikt erstattes med enten lett tilgjengelige tredeler eller deler som er laserkuttet.
I tillegg er det gjort endel forbedringer på kontrollpanelet, bl.a:
Hull for LED-lys for innspilling og strøm.
Brakett for hovudkort og LED-kort.
Hull for rotasjonsstopper på kanalbryter og romklang.
Skisse av 3d-printet plastfot. Har også bestilt noen ferdigproduserte gummiføtter, får se hva som ender opp med å bli brukt.
Designdetaljer - loophjul
12. oktober 2024
Hjulene som styrer inn- og utpunktene for de innspilte loopene er en sentral funksjon i lydgartneriene. Funksjonen må være intuitiv, rask og presis. Prototypen vi har arbeidet med frem til nå har hatt et enkelt 3D-printet hjul, montert på akslingen til hver sin enkoder. Dette fungerer bra, ikke minst fordi selve enkoderen gir en god haptisk feedback, samtidig som den responderer på ulike omdreiningshastigheter - når den roteres raskt flyttes de korresponderende inn- og utpunktene relativt mye, mens langsomme rotasjoner gir mulighet for fintuning.
Et problem som ble avdekket ved forrige felttest er imidlertid behovet for å resette inn- og utpunktene, dvs fjerne de raskt. Dette kan løses ved å bruke enkoderens trykkfunksjon (akslingen kan trykkes inn noen millimeter og registrere dette som en trykknapp). Dette krever imidlertid at hjulet er stabilt. Gjentatte trykk kan lett føre til at hjulet oppleves som slingrete.
Johannes har designet en ny versjon av hjulet, der den trykkbare delen holdes bedre på plass. Funksjonaliteten blir med dette bedre, men vi introduserer samtidig flere deler. Dette i en fase der målet er å presse antallet deler ned, og dermed optimalisere i forhold til kostnader og byggevennlighet.
Fire deler, vist nederst, utgjør mekanismen - riktig nok allerede redusert til tre deler. Montert på enkoderen oppe til høyre. Øverst til venstre et forsøk med et internt kulelager - konklusjonen er imidlertid at dette blir for komplekst, samtidig som rotasjonsenkoderen i seg selv har passende mekanisk motstand og oppleves som solid. Problemstillingen er dermed først og fremst størrelsen på hjulet.
Oppdatering 17. oktober 2024:
Etter ytterlige iterasjoner er vi nå nede på tre deler, og trykkefunksjonaliteten fungerer tilstrekkelig bra for en neste iterasjon. Hjulet er også 10mm mindre i diameter.
Nederst er de 3 delene som trengs i den nye versjonen, i motsetning til 4 som vist øverst.
Den siste versjonen ferdig montert.
Prototyper utstilt
12. oktober2024
Prototypene stilt ut i Rissespissen, utstillingsarealet for studentarbeider i 3. etasje i C-blokken.
Felttest på Siljustøl
10. september2024
Videoen viser litt av opptakene i felt, deretter en rekke fremføringer inne i Sæveruds stue.
MERK: vi jobber fremdeles på prototypestadiet, og dette er lyder som studentene skaper og fremfører live. I videoen er alt bearbeidet i lydgartneriene, med svært kort tid til forberedelser.
Harald Sæverud og hans komponistværelse. Sæverud var en som likte å leke, og han lot seg inspirere av uteområdene på Siljustøl når han komponerte.
– Vi tror og håper Sæverud ville likt lydgartneriene, til tross for at han en gang uttalte til VG: «Den elektroniske musikk kan være underholdning for roboter».
>>> Jostein Stalheim sampler enkeltlyder fra lydgartneriene, slik at musikkstudentene kan jobbe videre med disse i sine komposisjoner.
Takk til KODE-Bergen, med ønske om fortsatt samarbeid ...
Vi tok med oss 8 lydgartnerier til Siljustøl, for å lage konkret musikk – "konkret" fordi vi jobber med lyder i form av opptak (lydsampling), og med det lydene og musikken som noe håndfast. De fysiske aspektene ved lydgartneriene er viktige, både utformingen av instrumentkassene, den fysiske plasseringen av kontrollere og hvordan disse brukes ved manipulering av lydene i sanntid.
Konkret musikk har et annet utgangspunkt enn elektronisk musikk. der sistnevnte har elektronisk genererte lyder som utgangspunkt. I dag er ikke skillet like aktuelt, men alle lydene som skapes med lydgartneriene stammer fra fysiske vibrasjoner. Deretter manipuleres lydene digitalt, ved hjelp av en liten datamaskin (inne i lydgartneriet).
Prototyper etter montering
9. september2024
Videoer fra montering
9. september2024
Montering
9. september2024
Ulike utfordringer ved monteringen, men det hele gikk nesten overraskende bra. Ikke minst takket være ivrige og dyktige studenter :)
Spesielt gøy var det når alt virket ved testen sammen med musikkstudentene. Som ved test av tidligere prototyper finner studenten raskt ut av det, og kule lydbilder oppstår. Dermed er vi klare for skikkelig felttest i morgen, på Siljustøl - komponisten Harald Sæverud sitt hjem.
3mm finer viser seg å være et velegnet materiale, solid nok samtidig som det tillater bøyde hjørner med ganske liten radius. Apropos "radius": her gikk noen på en smell, ved å måle rett diameter på akslingene til rotasjonsenkoderne, men sette denne inn som radius i Inkscape.
Laserkutting
28. august 2024
Designene laget med Makercase, og deretter tilpasset med Inkscape (hull, gravering, mm). Dette fungerte svært bra, selv om vi fiklet en del med å få kuttet lange deler til designene med avrundede hjørner. Vi sitter igjen med flere, dels svært ulike design, som det blir spennende å følge ut i bruk i felt.
Videre prototyping
27. august 2024
Før vi beveger oss til laserkuttingen lagde studentene enkle modeller i skala 1:1. På denne måten avdekkes flere mulige tidlig i designprosessen, og vi reduserer feil som vil koste mer og ta tid senere i prosessen.
Det er lite som skal til for å lage nyttige prototyper i denne fasen. Billige materialer kuttet med tapetkniv, og i de fleste tilfellene kun tapet sammen. Det er tilstrekkelig til å få et inntrykk av størrelsesforhold og innbyrdes avstander, samt hvor det er hensiktsmessig å plassere hjul, knotter og LED-lys.
Hva er målet?
Identifiser det ønskede resultatet av designprosessen. Dette skjer her i samtale med musikkstudentene.
Hvem er målgruppen?
Vi må forstå behovene og preferansene til de som vil bruke det vi designer. Her er det elever vi må forsøke å ha i tankene, og at lydgartneriene skal kunne brukes i en skolesituasjon.
Hvilke begrensninger er det?
Vurder begrensninger som tid, budsjett og ressurser. Vi har lite tid, og det vil være en rekke tekniske betingelser, som lengde på ledninger, antall knotter og brytere etc.
Brainstorming og skissering
Visuelle representasjoner av ideer som kan hjelpe til med å visualisere og utforske ulike alternativer.
Konkretisering
Utvikle og raffinere ideer til konkrete konsepter som kan testes og evalueres. Sammen med musikkstudentene håper jeg dere kommer frem til en fysisk boks, limt sammen av trefiberplater, som lar dere prøve ut, fysisk kjenne på, dimensjonene og dermed kunne vurdere brukbarhet fra dette perspektivet.
Forbereder prototyping
23. august 2024
Knotter, hjul og braketter 3D-printes i forkant av at studentene møtes i neste uke.
Tanken er at studentene lager noen raske mockups med billige materialer, slik at de kan få en ide om hvilke dimensjoner som kan egne seg for innkassingen. Dimensjonene henger sammen med lengder på ledninger til elektronikken, og dermed hvor en kan plassere de ulike fysiske kontrollhjulene mm
Til disse kjappe prototypene valgte vi det rimeligste materialet vi kunne finne: tynne trefiberplater med samme tykkelse som den fineren vi skal bruke på laserkutteren. Trefiberplatene viste seg å være i overkant skjøre, men fungerer straks de er limt sammen til en kasse.
Alle hjulene og bryterne behøver ikke monteres på denne prototypen. Vi kan tegne på noen av posisjonene, slik at vi får en ide om hvordan hendene må plasseres ved et gitt design, samt hvor på enheten en kan plassere objeketer som kan brukes til å skape lyder.
Første gjennomgang med studenter
og forsøk med laserkutting
og forsøk med laserkutting
21. august 2024
Mange ting på en dag: først introduksjon til studentene i kunst og håndverk. De fikk se deler av denne presentasjonen, før de gikk i gang med å lære programvare for å designe innkassinger. Musikkstudentene fikk samme introduksjon, men mer vinklet mot det auditive.
Neste skritt var kursing i bruk av selve laserkutteren, inkludert flyten fra Makercase, via Inkscape til kutteren. Det ble også noen runder med prøving og litt feiling, før vi kom frem til riktig "kerf", dvs bredden på materialet som fjernes av laseren .
Kerf påvirker dimensjonene på det ferdige produktet. For eksempel, hvis du kutter ut en del fra et materiale, vil kerf gjøre delen litt mindre enn den planlagte størrelsen, fordi en liten mengde materiale blir fjernet langs kanten av kuttet.
Til slutt en test av elektronikken, der alt ble drevet av en portable batterihøyttaler med USB-utgang.
Helt, helt til slutt kom 3D-printing av mellomstykker for montering av enkoderene. Dette er noe vi åpenbart må komme rundt, men samtidig en løsning som fungerer i denne omgang.
Loddemaler for prototyping
6. august 2024
Første prototypeworkshop nærmer seg og et antall utgaver av elektronikken må produseres på forhånd. I denne omgang skjer dette ved manuell lodding, og da kommer maler som holder komponentene på plass godt med.
Studentene som bygger prototyper vil få utlevert elektronikk noenlunde slik som på bildet nedenfor (fra 24. juni). Studentenes oppgave blir dermed å komme frem til ulike former for innkassing, og bestemme plassering av de enkelte komponentene for styring av lydgartneriet.
Første prototype med kretskort
24. juni 2024
Ved selvbygg er tanken at brukerne skal kunne montere de enkelte komponentene slik de selv finner best. Enkodere er her koblet til enkle kretskort som så kan festes der det passer. Koblinger blir gjort med standard plugger. Slik kan brukeren sette sammen sitt lydgartneri uten å måtte lodde.
Videre arbeid blir å optimalisere dette designet, blant annet gjennom en serie workshops der reelle brukere bygegr sine enheter.
LED-strip for loopvisualisering
20. juni 2024
Opprinnelig forstilte vi oss en modell der en kun bruker hørselen for å vurdere loopenes lengde mm. Straks hjulene for å styre inn- og utpunkt kom på plass erfarte vi imidlertid at det er vanskelig å holde oversikt over de ulike loopene, ikke minst der som disse reverseres og/eller hastigheten endres. Løsningen er i første omgang en LED-list som til enhver tid visualisererer loopens lengde og retning.